تولید بدون کارخانه

بدون سرمایه کلان کارخانه دار شوید

با استراتژی ساده ای به نام تولید بدون کارخانه شما میتوانید صاحب یک کسب و کار تولیدی و برند جدید شوید بدون اینکه کارخانه ای تاسیس نمایید! وقتی صحبت از راه اندازی یک کسب و کار تولیدی جدید میشود همه فکر میکنند که صفر تا صد مراحل را باید پیموده و یک کارخانه کامل را از صفر تاسیس نمایند اما باید عرض کنم که این امر برای ایده بارانی ها به هیچ وجه صدق نمیکند. چرا که در روش های نوین کارآفرینی شما میتوانید یک کارخانه دار شوید بدون اینکه سوله اجاره کنید، بدون اینکه تجهیزات پرهزینه خریداری کنید، بدون اینکه دغدغه سروکله زدن با کارگر داشته باشید.

این امر تولید بدون کارخانه یا outsourcing هست که امروز به طور کامل به آن میپردازیم.

این مقدمه را در نظر بگیرید که امروزه مشتریان پول خود را برای خرید محصولات خرج نمی‌کنند، بلکه آنها بابت برندها ( شناسه ها) پول می‌پردازند. بنابراین شما باید یک ارزش جدید برای مشتری خود خلق کنید. این مساله حائز اهمیت است که در مشتریان با شنیدن نام برندتان چه احساسی پدیدار میشود. این نکته مهم ترین اصل موفقیت کسب و کارتان خواهد بود.

تولید بدون کارخانه

تولید بدون کارخانه چیست؟

متاسفانه به دلیل برخی مشکلات واحدهای تولیدی از تمام ظرفیت تولید خود استفاده نمیکنند همین مساله میتواند فرصت مناسبی را در اختیار کسانی که عشق کارافرینی دارند قرار دهد. توليد بدون كارخانه، تدوين و به‌كارگيری سيستمی است كه با آن بتوان نسبت به توليد محصولات متنوع برای تكميل سبد محصولات با استفاده از ظرفيت‌هاي بالقوه ساير واحدهاي توليدي و بدون ايجاد كارخانه اقدام کرد. به عبارتی می‌توان گفت توليدات بدون كارخانه به توليداتي گفته مي‌شود كه با استفاده از ظرفيت‌هاي خالي ساير توليدكنندگان و صرف هزينه‌هاي ثابت و سربار جانبي اندك توليد می‌شود. بنابراین محدودیت سرمایه‌گذاری ویژگی اصلی تولید بدون کارخانه است و شرکت‌های تولیدکننده بدون کارخانه فقط در موارد ضروري، خط مونتاژ و بسته‌بندي را راه‌اندازي می‌کنند.

دغدغه یک تولیدکننده که هفتاد خان را برای دریافت مجوز طی کرده این است که چراغ کارخانه اش روشن بماند و به معنای دیگر تولیدش کاهش پیدا نکند. از سوی دیگر یک صاحب ایده و فرد خلاق وجود دارد که قصد دارد تمام مراحل را برای ایجاد کارخانه در جهت تولید محصول خود طی کند که گاهی پس از صرف یک دوره زمانی طولانی که عمر او را می گیرد ، موفق می شود و گاهی به نتیجه نمی رسد. در واقع تولید بدون کارخانه یعنی فرد خلاق ، ایده خود را در اختیار یک کارخانه یا تولید کننده قرار می دهد تا محصول مورد نظر به نام خود شخص ایده پرداز تولید شود . در اینجا سهم تولیدکننده ، مجوزها ، چره خه تولید کارگر و شناختی است که او از بازار و تولید دارد و سهم فرد طراح ، ایده اوست که همکاری را شکل می دهد.

 

باید توجه داشته باشید ، کارخانه ای که با آن وارد قرارداد می شوید برای استفاده از ظرفیت خالی آن باید تولیدکننده و عرضه کننده محصول مورد نظر شما باشد به طور مثال شما وقتی با یک کارخانه تولیدی رب وارد قرارداد می شوید تا از ظرفیت خالی آن استفاده کنید ، نمی توانید به آن کارخانه سفارش تولید کیک و کلوچه دهید چون اولا آن کارخانه مواد اولیه محصول شمارا ممکن است نداشته باشد ( حتی اگر مواد اولیه آن را تهیه کنید، خط تولید این محصولات با یکدیگر متفاوت است و شماره پروانه هایی که این کارخانه دریافت نموده فقط برای تولید محصولاتی است که از قبل در لیست کالاهای خود داشته است پس شما فقط می توانید از شماره پروانه هایی استفاده کنید که مشابه محصول شما باشد.

پس از بستن قرار داد با کارگاه یا کارخانه مورد نظر ، می توانید از ظرفیت آن برای بسته بندی و فروش محصول خود استفاده کرده که اصطلاحا به آن “تولید بدون کارخانه” و یا استفاده از ظرفیت خالی یک کارخانه دیگر می گویند.

قرارداد فی ما بین شرکت شما و آن کارخانه ای که می خواهید از ظرفیت خالی آن استفاده کنید باید به تایید سازمان های ذیصلاحی که به آن کارخانه اجازه فعالیت داده است برسد؛پس از تایید قرارداد شما توسط سازمان ذیربط آن کارخانه می تواند محصول شمارا با نام تجاری تولید و بسته بندی کند.

در این شرایط شما به راحتی می توانید بدون اتلاف وقت برای راه اندازی یک واحد تولیدی و یا کارخانه و درگیر بودن با نیروی کار،خرید دستگاه و اخذ مجوزهای لازم برای تولید ،تمام انرژِی و زمان خودرا معطوف به فروش محصول خود کنید.

این نوع تولید و قرارداد ها علاوه برصرفه جویی در زمان و هزینه های شما به کارخانه ها یا کارگاه هایی که سال هاست مشغول تولید هستند و به علل مختلفی از سوددهی کمی برخوردارند رونق می بخشد.

مزایای استفاده از برندینگ و تولید بدون کارخانه عبارتند از :

  1. واکنش سریع نسبت به تغییرات بازار
  2. کاهش زمان توسعه تولید
  3. کاهش موجودی به ویژه در انبارها و جلوگیری از انباشت کالا
  4. کاهش ضایعات و قطعات
  5. سهولت در مدیریت واحدهای بزرگ
  6. تاکید بر طراحی و توسعه محصول

برند

هدف از تولید بدون کارخانه چیست؟

کشورهای مختلف از این روش برای افزایش میزان تولید و بالا بردن صادرات استفاده می کنند. کارگاه های تولیدی که با این استراتژی پیش می روند نسبت به تغییرات احتمالی در بازار انعطاف پذیر خواهند بود و با بازخورد گرفتن از بازار، محصولاتی را طبق تقاضای بازار عرضه می کنند.

مراحل شروع تولید بدون کارخانه در ایران

مرحله اول: تحقیقات بازار:

شروع کار از تحقیقات بازار آغاز می‌شود. شما باید بدانید دقیقا چه چیزی تولید خواهید کرد و برای چه کسی و با چه میزان تقاضا. این کار اطلاعات دقیقی را از بازار‌ها و مشتریان بالقوه و بالفعل، قابلیت‌های فروش، سهم بازار و اطلاعاتی از این قبیل در اختیار شما قرار می‌دهد. این مرحله مهم‌ترین بخش کار است که تا حد زیادی موفقیت و عدم موفقیت شما را در بازار تعیین می‌کند. این مرحله از کار باید با نگاه کارشناسی انجام شود تا قابلیت‌های حضور و فروش در بازار کاملا مشخص شود.

مرحله دوم: تعیین هدف :

شرکت شما باید مشخص کند در نهایت تمایل و توان در اختیار گرفتن چه سهمی از بازار را دارد. تعیین اهداف کوتاه، میان و بلند‌مدت که به‌صورت دقیق و مشخص شده نشان‌دهنده مسیر آینده شرکت باشد بسیار مهم است. تمایل به حضور در بازار‌های صادراتی هم از ابتدا باید مشخص شود، چرا که در ساخت برند و انتخاب نام تجاری بسیار مهم است بنابراین از ابتدا باید مشخص کنید رویای حضور در بازار‌های بین‌المللی را در ذهن دارید یا خیر. این مسئله باعث می‌شود در انتخاب نام تجاری و ساخت برند نامی را انتخاب کنید که قابلیت حضور در بازار‌های جهانی را داشته باشد.

مرحله سوم: انتخاب نام تجاری و ثبت برند:

برند مناسب مسئله مهمی است که فراگیری و قابلیت‌های حضور آینده شما در بازار‌های داخلی را مشخص می‌کند بنابراین هر چقدر دقت بیشتری در این موضوع داشته باشید موفقیت شما قابل حصول‌تر است، چون شما تولیدی ندارید و می‌خواهید تنها به پشتوانه برند و بازار‌یابی مناسب سهم بازار را در اختیار بگیرید از این رو اهمیت این قسمت از کار کاملا واضح است. علاوه بر این انتخاب نام تجاری مشخص برای خودتان می‌تواند تا حد زیادی از مشتریانی که به‌دست می‌آورید محافظت کند و از ارتباط مستقیم مشتری با کارخانه و حذف شما از بازار جلوگیری به عمل آورد.

مرحله چهارم: ارتباط با کارخانه‌های تولیدی:

به مرحله اجرایی می رسیم جایی که باید وارد عمل شوید و محصولتان را خلق نمایید. در این مرحله می‌توانید با قرارداد‌های مختلف مانند اجاره شیفت کاری، اجاره کارخانه آماده یا سفارش تولید عمده، کالای مورد نیاز خود را تامین کنید. بهترین گزینه، شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی هستند که اوضاع اقتصادی مناسبی ندارند که در اوضاع این روز‌های اقتصاد ایران کم نیستند. این شرکت‌ها تمایل بیشتر و شرایط آسان‌تری برای همکاری و انعقاد قرارداد با شما دارند.

مرحله پنجم: بازاریابی و فروش کالای:

پس از تولید محصول با برند شما و در کارخانه‌ای که احداث نکرده اید، نوبت به فروش محصولات فرا میرسد.این جاست که اهمیت مرحلع اول کاملا مشهود خواهد شد، هر چقدر در تحقیقات بازار بهتر و دقیق‌تر عمل کرده باشید در مرحله بازار‌یابی و فروش کار به مراتب ساده‌تر خواهد شد. تعیین گروه‌های هدف، مشخص کردن حوزه‌های فروش، شیوه فروش و گرفتن نمایندگی‌ها در این بخش از کار است. فروش موفق یعنی سفارش تولید بیشتر و در نهایت سود بالاتر.

مذحله پایانی:رصد مستمر بازار:

دائما می بایست جهت‌گیری‌ها و تغییرات بازار و تغییرات ذائقه مشتری را شناسایی نمایید. این کار در تداوم حضورتان در بازار بسیار موثر است. تبلیغات درست و اصولی با محوریت گروه‌های هدف بازار، ارائه خدمات پس از فروش و عواملی از این دست و حفظ کیفیت محصول از طریق نظارت مستمر بر کارخانه‌هایی که کالای شما را تولید می‌کنند بسیار اهمیت دارد.

تولید بدون کارخانه

آینده تولید بدون کارخانه در ایران

در کشور ایران گاهی کارخانجات بزرگی را می بینیم که اگر به خوبی از این استراتژی در آن ها استفاده شود، می توان از ظرفیت های خالی و بلا استفاده آن ها برای راه اندازی یک تولیدی استفاده کرد. بنابراین استفاده از این استراتژی، به رشد صادرات و تولید داخلی کمک بسیاری می کند در عین حال هم هزینه زیادی ندارد و انجام سرمایه گذاری اولیه در آن ضروری نیست. البته از آن جا که استفاده از این استراتژی منجر به ایجاد یک کسب و کار خواهد شد، طراحی یک مدل کسب و کار بسیار مفید خواهد بود.

اگر شما به عنوان یک کارآفرین قصد راه اندازی یک تولیدی را با استفاده از استراتژی تولید بدون کارخانه دارید، باید ابتدا در مورد ظرفیت های بازار، میزان تقاضا برای محصولات مورد نظر، قابلیت فروش محصولات و غیره به خوبی تحقیق کنید. تحقیقات بازار روشی برای کسب اطمینان از موفق شدن یا نشدن چنین استراتژی در حوزه مورد نظر می باشد. بنابراین، قبل از دست زدن به هر عملی در این جهت، باید اطلاعات کافی در مورد وضعیت بازار را در دست داشته باشید تا بتوانید میزان فروش خود را پیش بینی کنید.

 

 

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *