چند اصل مهم در بازاریابی دیجیتالی

چگونگی تشخیص بازاریابی برای کسب و کار

آیا یک طرح کسب‌ و کار شامل یک طرح بازاریابی هم می‌شود؟ چرا باید یکی را بدون داشتن دیگری تهیه کنیم؟ سؤال‌های خوبی است، و ازآنجایی‌که این سؤال و موارد مشابه آن بسیار تکرار می‌شوند، در این مطلب تصمیم به پاسخگویی به آن‌ها گرفته‌ام:

چند اصل مهم در بازاریابی دیجیتالی

۱- یک طرح کسب‌وکار کل ماهیت وجودی یک کسب‌ و کار را پوشش می‌دهد که این موضوع شامل استراتژی جامع کسب‌وکار، طرح‌های مالی، بازارهای هدف، فروش‌ها، محصولات و خدمات، عملیات و چگونگی ارتباط تمامی این موارد با یکدیگر می‌شود. در مقابل، یک طرح بازاریابی تنها بر فرایندها و فعالیت‌های بازاریابی متمرکز می‌شود: استراتژی بازاریابی، بازارهای هدف، آمیخته بازاریابی، پیام‌رسانی، برنامه‌ها و مواردی ازاین‌دست. جریان وجوه نقد برای یک طرح کسب‌ و کار بسیار حیاتی است، اما اغلب جایی در یک طرح کسب‌وکار ندارد.
۲- بله، یک طرح کسب‌وکار تقریباً همیشه شامل بخشی تحت عنوان بازاریابی می‌شود. اما میزان تمرکز بر این بخش از یک طرح کسب‌ و کار به یک طرح دیگر متفاوت است، به‌گونه‌ای که خودم شخصاً شاهد طرح‌های کسب‌وکاری بوده‌ام که تمرکز آن‌ها بیش از بخش بازاریابی بر بخش‌هایی از قبیل محصولات و خدمات متمرکز بوده است. اما این موارد معمول نبوده و در اغلب موارد استثناء هستند.
۳- برخی از افراد تنها به طرح بازاریابی توجه داشته و به‌طور کل طرح کسب‌ و کار را فراموش می‌کنند، چراکه شغل آن‌ها یا توجه آن‌ها یا تمرکز آن‌ها بجای کل کسب‌ و کار تنها بر جنبه بازاریابی یک کسب‌وکار معطوف است.
چند روز پیش مقاله‌ای خواندم با عنوان ۵ مرحله برای تدوین یک طرح کسب‌ و کار که سعی می‌کنم خلاصه‌ای از آن را در ادامه برای شما بیاورم:

 

 

برای مشاهده مطالب ویژه اشتراک ایده باران خریداری نمایید.

مطالب مشابه در ایده باران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *