نکات کلیدی در کسب و کار اینترنتی

نکات کلیدی در کسب و کار اینترنتی

شاخص‌های کلیدی عملکرد مجموعه‌ای از ارزش‌ها را تعیین می‌کند که برای اندازه‌گیری فعالیت‌ها استفاده می‌شوند. این مجموعه از ارزش‌ها که از طریق خلاصه‌کردن اطلاعات حاصل می‌شود، شاخص‌نامیده می شوند و آن‌ها را می‌توان به صورت زیر طبقه‌بندی کرد:
شاخص‌های کمی که می‌توانند به صورت عددی ارائه شوند.
شاخص‌های کاربردی که با فرایند موجود شرکت ارتباط برقرار می‌کنند.

 تعیین شاخص‌های راهنما که بیانگر این است که سازمان بهتر شده است یا خیر؟
 شاخص‌های عملیاتی که در کنترل سازمان و نتایج تغییرات کفایت نمایند.
در کسب‌وکارهای کوچک تعداد این شاخص‌ها تا حداکثر ۱۰ عدد منطقی به نظر می‌رسد ولی در کسب‌وکارهای بزرگ به دلیل اینکه تعداد ذی‌نفعان زیاد می‌باشند، متعاقبا این تعداد نیز بیشتر می‌باشد. از شاخص‌های کلیدی برای اندازه‌گیری نحوه عملکرد کسب‌وکار‌های اینترنتی هم استفاده می‌شود، در زیر به بررسی این شخاص‌ها در کسب‌وکار اینترنتی می‌پردازیم.
سوالات اصلی که در اینجا مطرح می‌شوند این هستند که چه شاخص‌هایی می‌تواند در نظارت بر این‌گونه از کسب‌ و کار ها مطرح باشد؟ آیا این شاخص‌ها لازم این نوع از کسب‌وکارها می‌باشند؟ و آیا این شاخص‌ها به استراتژی‌ها و هدف‌های مدیران کسب‌وکار کمک می‌کنند؟
با تمرکز بر شاخص‌های کلیدی عملکرد، در بخش‌های مختلف می‌توان اثر‌گذاری استراتژی‌های مختلفی که در طول زمان به کار برده می شود را اندازه گرفت و دید جامعی نسبت به فاکتورهایی مانند تعداد بازدیدکنندگان سایت، مشتریان خریدار و مشتریان وفادار و … پیدا کرد.
این شاخص‌ها بصورت میانگین، درصد و نسبت قابل لمس‌تر هستند و دید بهتری نسبت به فرآیندهای کاری می‌دهند. این جمله که در این ماه، ۱۰۰۰۰ بازدید داشته‌ایم فقط به معنی یک آمار در این فاکتور می‌باشد ولی وقتی بگوییم بازدیدکنندگان سایت ۱۰ درصد افزایش یافته‌اند نشان از پیشرفت در این فاکتور نسبت به ماه قبل می‌باشد. همچنین باید این را در نظر داشته باشیم که پیشرفت در یک شاخص به منزله موفقیت در کل نیست.
نکته حائز اهمیت دیگر نحوه ارائه عملکرد یک شاخص است. یک ارائه بد می تواند باعث یک برداشت بد از نتیجه یک شاخص باشد. واردکردن این آمار در اکسل به ارائه این مطالب و بروزرسانی آن کمک می‌کند. در زیر نمونه‌ای از ارائه شاخص درصد رشد بازدیدکنندگان سایت را در اکسل آورده‌‍ایم.

نکات کلیدی در کسب و کار اینترنتی

اطلاعات این جدول نشان می‌دهد که تعداد بازدیدکنندگان از ماه فروردین به اردیبهشت منفی ۱٫۲ درصد افت داشته است و از ماه اردیبهشت به خرداد ۱۳٫۴ درصد رشد داشته است.
روی نتایج بدست آمده از این شاخص‌ها باید اقدامات مناسبی صورت گیرد. به طورمثال برای این جدول دلایل رشد یا افت تعداد بازدیدکنندگان باید مشخص گردد و بر اساس تحلیل این دلایل و اقدامات انجام شده در گذشته اقدامات جدیدی در آینده صورت گیرد.
استفاده از اطلاعاتی که گوگل آنالتیک به ما می‌دهد در کسب‌وکارهای آنلاین بسیار مهم می‌باشد. گوگل آنالتیک با امکاناتی مانند فیلتر کردن اطلاعات، قسمت بندی و … کمک زیادی به مدیران وب سایت‌ها در تعریف، استفاده و ارائه شاخص‌های کلیدی عملکرد می‌کند.
شاخص‌های کلیدی عملکرد بر حسب وظایف افراد مختلف نیز می‌تواند تعریف شود. به طور مثال برای مدیر سایت شاخص‌های مربوط به مباحث مالی و تغییرات درآمدی مهم‌تر می‌باشد و با شاخص‌های مدنظر مدیر بازاریابی تفاوت دارد.

در زیر به معرفی چند نمونه از مهم‌ترین این شاخص‌ها در حوزه کسب وکار اینترنتی می‌پردازیم. استفاده، نظارت و تحلیل این شاخص‌ها می تواند نتایج خوبی را داشته باشد.
برای مشاهده مطالب ویژه اشتراک ایده باران خریداری نمایید.

مطالب مشابه در ایده باران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *