معرفی کتاب نگرش خلاق

معرفی کتاب “پرورش نبوغ در کودکان و دانش‌آموزان”

در مصاحبه‌ای که اواسط دهه 80 در مجله روانشناسی بریتانیا به چاپ رسید، هوارد گاردنر توضیح می‌دهد که چگونه با استفاده از واژه هوش، پایه‌های نظریه مشهورش “هوش مضاعف” (هوش چندگانه) را بنا نهاد.
گاردنر می‌گوید: “اگر می‌خواستم هفت حیطه مختلف این نظریه را توضیح دهم، شرایطی خسته کننده برای شنونده ایجاد می‌گردید. بنابراین سعی کردم تمام مطالب را حول واژه هوش گردآوری و بیان کنم.” او پیشنهاد می‌کند برای این که بتوانید شنونده را به وجد آورید بهتر است صحبت‌های تخصصی یا فنی را حول یک واژه که عمومیت و مقبولیت بیشتری دارد ارائه دهید.
در این کتاب سعی دارم تا چنین عملی را با واژه نبوغ انجام دهم. واژه نبوغ واژه‌ای است که عمومیت دارد و در ابتدا فرد را به یاد عملکرد صحیح و بهینه یک مغز سالم می‌اندازد، که توان انجام فعالیت‌هایی مانند کسب امتیاز بیشتر از 130 در آزمون IQ، به وجود آوردن شاهکارهای هنری، ادبی و کارهای‌ خارق‌العاده در زمینه‌های دیگر را دارد. چند سال پیش که سخنرانی “برانگیختن نبوغ کودکان” را در دانشگاه بر کلی داشتم، یک پیکر‌تراش به علت طرز استفاده من از واژه نبوغ به شدت خشمگین شد. او از هدف من که تعمیم واژه نبوغ به تمامی افراد جامعه بود برافروخت. از دید او، در منطقه زندگی‌اش تعداد اندکی از مردم دارای نبوغ بودند. او نبوغ را با معیارهای ذهنی خودش می‌سنجید و به این فکر می‌کرد که افراد بسیار نادری در جهان هستند که می‌توانند مانند انیشتین شوند. البته مقصود من این نیست که هر کودک تبدیل به یک انیشتین خواهد شد. تنها یک انیشتین وجود خواهد داشت. همان طور که در بخش اول کتاب خواهید دید من کلمه نبوغ را به صورت بسیار گسترده‌تر و عمیق‌تر به کار می‌برم و در صفحات بعد سعی می‌کنم واژه نبوغ را در ارتباط نزدیکی با خلاقیت، انرژی، انگیزه، نیروهای نهفته درونی و اشتیاق برای یادگیری به کار ببرم. به نظرم واژه نبوغ برای توضیح عواملی که باعث می‌شوند فرایند یادگیری با موفقیت انجام شود گزینه خوبی است. انگیزه من از نوشتن این مطالب عدم توجه به اهمیت لذت بردن از فرایند یادگیری است. کودکی را تصور کنید که در حال یادگیری مطلب جالبي است، هیجان در سراسر وجودش موج می‌زند چشمانش می‌درخشند و دستانش آماده لمس کردن است. من با هر سیستم‌ آموزشی که دانش‌آموزان و معلم را در قید و بندهای گوناگون اسیر می‌کنند مشکل دارم.
یادگیری سه مرحله اساسی دارد.
• مرحله اول، ایجاد علاقه کردن: در این مرحله به وسیله برانگیختن شور و سرزندگی دانش‌آموز، مسیر یادگیری، آغاز خوشایندی خواهد داشت.
• مرحله دوم، مرحله دقت کردن: در این دوره فرد باید با صرف انرژی بسیار و قبول تعهدات گوناگون برای به دست آوردن توانایي‌هاي خاص و پیشرفت در آن‌ها تلاش زیادی از خود نشان دهد.
• مرحله سوم، بسط و گسترش: فرد در این قسمت تمام آموزه‌های خود از مراحل قبل را باید به صورت عملی و کاربردی استفاده نماید.
در سیستم‌های آموزشی موجود، تقریباً تمام هزینه و زمان را صرف مرحله دوم و سوم می‌نماییم در صورتی که این مراحل بدون ایجاد علاقه در فرد تقریباً کارایی خود را از دست می‌دهند و دانش‌آموز تا جایی که مربوط به انجام تعهدات است پیش می‌رود و بعد از آن روند آموزش متوقف می‌گردد. در این صورت سیستم باید همیشه هزینه‌های گزافی برای ایجاد تعهدات جدید پرداخت کند. در حالی که اگر مرحله اول درست انجام شود مراحل دوم و سوم با سرعت بیشتر و هزینه کمتری پیش خواهند رفت و خود فرد است که نیروی پیشرانه مراحل بعدی را تولید می‌کند.
اگر در اینترنت نیز جستجو کنید تعداد عناوینی که در مورد روش‌های یادگیری و لذت بردن از آن پیدا می‌کنید به مراتب کمتر از عنوان‌هایی است که برای اختلالات یادگیری یافت می‌شود. این امر نیز می‌تواند گواهی باشد بر این ادعا که به مقوله روش‌های یادگیری کمتر اهمیت داده شده است. امیدوارم این کتاب بتواند انگیزه‌ای فراهم کند تا بتوانیم آنگونه که باید به مقوله یادگیری بپردازیم.

معرفی کتاب "پرورش نبوغ در کودکان و دانش‌آموزان"

مشخصات کتاب:
ناشر: انتشارات آموزش‌های بنیادی

نویسنده : توماس آرامسترانگ Thomas Armstrong

مترجم :محسن فارسی

بخش های کتاب:

سخنی با والدین و آموزگاران
هر دانش‌آموز یک نابغه است
12 معیار نبوغ
1- کنجکاوی
2- شادی
3- خیال پردازی
4- خلاقیت
5- شیفتگی (تحیُّر)
6- معرفت
7- ابتکار
8- سرزندگي
9- حساسیت
10- انعطاف
11- طنزپردازی (شوخ طبعی)
12- لذت بردن
مبانی نظری
1- بررسی نبوغ در رابطه با سیستم عصبی
2- بررسی نبوغ از دیدگاه نظریه تکامل (تحول)
3- بررسی نبوغ در ارتباط با شرایط زندگی
4- بررسی نبوغ از دیدگاه پدیده شناسی
سرکوب نبوغ
1- نقش خانه
الف- نقص عملکرد ارتباط‌هاي روحی و عاطفي
ب- فقر
ج- شیوه زندگی نامناسب
د- ایدئولوژی‌های خشک و غیرقابل انعطاف
2- نقش مدرسه
الف- شیوه امتحان گرفتن و نمره دهی
ب- برچسب زدن به افراد و جدا کردن آن‌ها از هم
ج- نقش کتاب‌ها و جزوه‌ها
د- یکنواختی و کسالت‌آور بودن کلاس‌های درس
3- نقش رسانه‌های گروهی
الف- میان‌مایگی تصاویر
ب- میان‌مایگی کلام
ج- میان‌مایگی محتوای برنامه‌ها
چگونه نبوغ کودکان و دانش‌آموزان را برانگیزیم
1- برانگیختن نبوغ در خودتان
2-فراهم‌آوردن شرایطی که افراد بتوانند نبوغ خود را بیازمایند
3- ایجاد جو مفرح در کلاس
الف:آزادی در انتخاب کردن
ب- دانش‌آموز جستجوگر
ج- آزادی در قضاوت کردن و عدم بازخواست
د- احترام به تجربیات و احساسات تمام دانش‌آموزان
ه- اعتقاد به وجود نبوغ در تمام دانش‌آموزان
4- توجه به این نکته که نبوغ به صورت‌های مختلفی ظهور می‌کند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *