ریچارد برانسون

معرفی کامل ریچارد برانسون

ریچارد برانسون

 

وقتی صحبت از کارآفرینان سریالی میشود بی شک نام ریچارد برانسون درخشش خاصی در این لیست کارآفرینان دارد. ریچارد برانسونی که به اکثر حوزه ها سرک کشیده است و چالش های زیادی هم تجربه کرده. بی شک در کنار جذابیت سبک کاری و تکنیک های کارآفرینی این شخص با یک سری جذابیت های شخصیتی هم سروکار خواهیم داشت که همین مساله خواندن زندگینامه او را برایمان جذاب تر میکند.

پس با معرفی ریچارد برانسون همراه شما عزیزان در ایده باران خواهیم بود.یک کارآفرین خاص با ۴۰۰ شرکت!

نظر شما در همین مورد چیست؟آیا امکان راه اندازی و مدیریت ۴۰۰ شرکت مختلف توسط یک فرد وجود دارد؟بله ریچارد برانسون این مساله را ثابت کرده است.البته کم نیستند کارافرینان سریالی که هلدینگ های عظیم را تاسیس کرده و مدیریت می نمایند اما امروز به سراغ ریچاد برانسون رفته ایم.

 

معرفی کامل ریچارد برانسون

 

سِر ریچارد چارلز نیکولاس برانسون کارآفرین و سرمایه‌گذار بریتانیایی است که شهرتش را مدیون موفقیت عظیم گروه شرکت‌های ویرجیناست که عنوان چندین و چند شرکت در سراسر دنیاست.ثروت آقای برانسون بیش از ۴٫۲ میلیارد دلار برآورد شده است.
ریچارد برانسون کارآفرینی بریتانیایی است که در همه جا حضور دارد و کسب و کارخود را روی زمین،‌ در آب‌ها و حتی در فضا گسترش داده است.
کودگی-ریچارد-برانسون
ایده باران : گروه ارائه دهنده ایده کسب و کار
سال های اولیه زندگی برانسون
سر ریچارد چارلز نیکولاس برانسون در ۱۸ جولای سال ۱۹۴۴ در بلک هیت در شهر لندن در انگلستان متولد شد. وی تا ۱۳ سالگی در مدرسه اسکات کلیف تحصیل کرد و سپس به مدرسه استو رفت و تا ۱۶ سالگی نیز در این مدرسه تحصیل کرد. از آنجایی که به بیماری دیسلکسیا دچار بود، عملکرد آکادمیک ضعیفی به عنوان یک دانش آموز داشت،‌ اما بعدا توانایی خود را در حوزه‌های دیگر کشف کرد.
ریچارد برانسون

آغاز فعالیت تجاری

 ریچارد برانسون در سن ۱۶ سالگی، با انتشار مجله ای به نام «دانش آموز»، اولین موفقیت تجاری خود را کسب کرد. او در سال ۱۹۷۰ یک کسب و کار سفارش پستی محصولات موسیقی راه انداخت و در سال ۱۹۷۲ و در سن ۲۲ سالگی، نخستین فروشگاه صفحه موسیقی خویش به نام ویرجین را در لندن افتتاح کرد و نخستین قراردادش را با مایک الدفیلد برای صفحات موسیقی ویرجین امضا کرد. سال بعد یکی از صفحات موسیقی الدفیلد روانه بازار شد که در تعداد میلیونی به فروش رسید و متنی کلاسیک از موسیقی آزمایشی الکترونیکی شد. پنج سال بعد، برانسون قراردادی با یک گروه موسیقی راک امضا کرد که سایر موسسات آنها را رد کرده بودند.

 

شکل گیری و توسعه برند ویرجین
برند ویرجین برانسون در دهه ۱۹۸۰ به سرعت رشد کرد و او با ایجاد شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک به حوزه هوایی نیز وارد شد.

نام تجاری ویرجین، نام انحصاری سر ریچارد برانسون، کارآفرین مشهور بریتانیایی است. تاریخ تاسیس شرکت مرکزی ویرجین در اداره ثبت شرکت‌ها در لندن به سال ۱۹۸۹ میلادی برمی‌گردد، گرچه سابقه فعالیت‌های بازرگانی سر ریچارد برانسون با نام تجاری «ویرجین» به سال‌های دهه ۱۹۷۰ میلادی باز می‌گردد.

در حال حاضر دامنه فعالیت گروه ویرجین بسیار گسترده بوده و کسب و کارها و حوزه‌های مختلف و بعضا عجیبی شامل شرکت‌های هواپیمایی، پروازهای فضایی، راه‌آهن، خدمات اقتصادی، اینترنت، تلویزیون کابلی، موسیقی، رادیو، موبایل، لوازم آرایشی و بهداشتی و جواهرات، فروشگاه‌ها، لوازم خانگی، صنایع غذایی و بازی می‌شود. در آمد گروه ویرجین در سال ۲۰۰۸ در حدود ۱۸ میلیارد دلار برآورد شده بود. در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار نفر در شرکت‌های این گروه مشغول به کار هستند. ریچارد برانسون همچنان رییس این گروه باقی مانده است

.

شرکت ویرجین مانی در اوایل سال ۲۰۱۰ شروع به گسترش فعالیت‌هایش در حوزه بانکداری بریتانیا کرد. همچنین آژانس خصوصی فضایی ویرجین گالاکتیک روز به روز به تجاری‌سازی سفرهای فضایی نزدیک می‌شود. گفته می‌شود این شرکت قصد دارد در سال ۲۰۱۱ سفینه فضایی VSS را به فضا بفرستد. شرکت ویرجین همچنین به‌تازگی زیردریایی آئرو،‌ با تکنولوژی برتر‌ را برای کرایه و با مبلغ کرایه هفته ای ۲۵ هزار دلار به بازار معرفی کرده است.گرچه تنها مالک برند ویرجین شخص ریچارد برانسون است، شرکت‌های عضو گروه ویرجین دارای عملکرد و تشکیلات پیچیده و متفاوتی هستند. این شرکت‌ها از هم مستقل عمل می‌کنند؛ ریچارد برانسون در برخی از این شرکت‌ها صد درصد سهام و در برخی دیگر قسمتی از سهام را در اختیار دارد.در برخی موارد، برانسون امتیاز استفاده از برند ویرجین را به هنگام فروش یکی از شرکت‌های گروه، به خریدار واگذار می‌نماید. برای مثال ایستگاه رادیویی «رادیو ویرجین» هم‌اکنون با همان نام در تملک گروه رسانه‌ ای اسکاتلند (SMG) است یا شرکت «موسیقی ویرجین» در همان نام تحت مالکیت گروه شرکت‌های EMI است.به‌جز چند مورد استثنایی، مالکیت تمام شرکت‌های عضو گروه ویرجین از آغاز کارشان تماما به این گروه تعلق داشته‌است.

شرکت ویرجین

سایر فعالیت ها
برانسون علاوه‌بر فروشگاه‌های صفحه موسیقی و‌ شرکت هواپیمایی، به خاطر تلاش‌های رکوردگذار جهانی مشهور است و به اندازه سلطان تجاری بودن، به خاطر بی‌باک بودنش مورد احترام است. او که شخصیت پرجذبه و قابلی پیدا کرده است در تعدادی از پرطرفدارترین نمایش‌های تلویزیونی ظاهر می‌شود. او یک سفینه فضایی نیز دارد. برانسون ثابت کرده است یک نفر می‌تواند در عین حال که یکی از ثروتمندترین و موفق‌ترین مردم جهان است، گرم و دوست‌ داشتنی نیز باشد.

ریچارد برانسون ازدواج کرده و دو فرزند دارد. او در حال حاضر ساکن لندن است. برانسون به‌رغم عملکرد ضعیف آکادمیک خود،‌ در رشته‌های ورزشی و به خصوص شنا عملکردی عالی دارد. برانسون از طریق بنیاد غیرانتفاعی ویرجین در امور خیریه،‌ اجتماعی و محیطی فعالیت دارد.

 

 

ریچارد برانسون

ایده باران : گروه ارائه دهنده ایده کسب و کار

 

برانسون در یادداشت زیر، به جوانانی که قصد دارند وارد فضای کسب و کار شوند، توصیه هایی کرده است:
چندی پیش مشغول مصاحبه با یکی از شبکه های رادیویی بودم که مجری از من پرسید چه توصیه ای برای افراد جوانی دارم که قصد دارند کسب و کار خودشان را راه بیاندازند. جهان نسبت به زمانی که من فعالیت خود را آغاز کردم بسیار تغییر کرده است.
دورنمای نامعین اقتصاد جهان و سرعت خیره کننده پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا امروز تکرار موفقیت ویرجین برای کارآفرینان جوان بسیار سخت تر باشد.همچنین چند دهه قبل بازارها بسیار با ثبات تر بودند. اما امروز قدرت اقتصادی کشورهای غربی توسط اقتصادهای نوظهور مانند برزیل، روسیه، هند و چین به چالش کشیده شده است. و به همین خاطر امروز فرصت هایی برای رشد و همچنین بازارهای جدیدی را می توان در سرتاسر جهان یافت.
همچنین بازاریاب ها نیز می توانند شیوه های سنتی بازاریابی از طریق تلویزیون، رادیو و روزنامه را کنار بگذارند و به شیوه های آنلاین و شبکه های اجتماعی برای توسعه شرکت هایشان روی بیاورند. که این به معنی شکل گیری امکان های تازه برای شرکت های کوچک تر است که خود را به مشتریان بشناسانند. اما همانطور که در مصاحبه خود نیز گفتم، اگرچه جهان به سرعت در حال تغییر است اما قدم هایی که برای راه اندازی یک کسب و کار خوب لازم هستند، تغییر نکرده اند.
زمانی که ما فروشگاه و سپس شرکت ویرجین را تاسیس کردیم از ۵ قانون ساده پیروی کردیم، قوانینی که همچنان همانقدر مفید هستند:
 اگر از آن لذت نمی برید، انجامش ندهید. شما باید عاشق کاری باشید که می کنید.
 خلاق و نوآور باشید. چیزی را خلق کنید که کار شما را برجسته سازد.
 کارمندان شما دارایی شما هستند. کارمند شاد باعث شاد شدن مشتری ها می شود.
به دیگران گوش دهید و به طور مرتب بازخوردهای مشتریان و کارمندان را مورد توجه قرار دهید.
 مرئی باشید یعنی خودتان را به عنوان فرد ارشد شرکت در معرض دید دیگران قرار دهید.
چهار توصیه ساده از ریچارد برانسون:
۱ اگر از کاری که انجام می دهید لذت نمی برید آن را رها کنید
زمانی که من شرکت خود را در زیرزمین در غرب لندن به راه انداختم، هیچ طرح بزرگ و یا استراتژی وجود نداشت. من قصدی برای ساخت یک امپراتوری کسب و کار نداشتم. من خیلی ساده به دنبال چیزی بودم که مردم با استفاده از آن لذت ببرند و در پایان روز از اینکه عایدی به حد کافی برای پرداختن قبوض بود شکرگزار بودم.

۲ خلاق باشید، چیزی متفاوت ایجاد کنید

از لحظه ای که تصمیم گرفت تا شرکت خود را در سال ۱۹۷۰ ثبت کند،  برانسون همواره در صدد آن بوده که یک گام از همه جلوتر باشد. او می نویسد که ویرجین آتلانتیک را در سال ۱۹۸۴ به عنوان یک شرکت هواپیمایی ثبت کرد با این ایده خلاق که سرویس بسیار متفاوتی به مشتری بدهد. ایده ای که در آن زمان انقلابی بود. هم اکنون نیز وی به دنبال تاسیس ویرجین کهکشانی به عنوان اولین شرکت ارائه دهنده امکان سفر به فضا است.

 

۳ غرور سازمانی اثر شگفت انگیزی دارد

وی می‌نویسد:‌ «برای من هیچ چیز غمناک تر از شنیدن این نیست که کسی از محیطی که در آن کار می کند شرمنده باشد».

صاحبان کسب و کار موفق باید تشخیص دهند که کارکنان آنها با ارزش ترین دارایی آنها هستند، و مدیران باید قدردان آنها باشند به گونه ای که کارمندان این موضوع را حس کنند. کارکنان در این شرایط نه تنها سخت تر کار می کنند، بلکه با جلوگیری از استخدام کارکنان بیشتر به شرکت کمک می‌‌کنند.

 

۴ رهبری با گوش دادن

برانسون می گوید: مدیران بزرگ تشخیص می دهند که آنها تمام پاسخ ها را ندارند  و به ایجاد تیم هایی برای کمک به رشد شرکت مبادرت می کنند. “مطمئنا، شما باید موضع خود را لحاظ کنید، اما هیچ گاه نمی توان دیدگاه های خود را بدون بحث و درجه ای از اجماع به دیگران تحمیل کنید.” او همچنین می گوید که بهترین رهبران سریع به ستایش کار خوب می پردازند که ترغیب کننده کارکنان برای طرح بهترین ایده‌ها است.

 

۵ دردسترس باشید

بنیانگذاران شرکت ها نباید خود را از آشنایی با کارکنان خود محروم کنند، چه آنها که در حال اجرا و راه اندازی یک کسب و کار هستند و یا آنها که صاحب یک امپراتوری چند میلیارد دلاری شرکت های بزرگ هستند. آنها باید کانال های ارتباطی خود با مدیران پایین دستی  و همچنین کارکنان سطح پایین را باز نگهدارند.

برانسون می گوید او همواره یک نوت بوک کوچک را با خود حمل می‌کند و هر زمان که در تعامل با کارکنان ویرجین است یادداشت بر می دارد؛ همچنین هنگامی که در حال پرواز با هاپیمایی ویرجین است؛ دوست دارد از مسافران درخواست کند تا در مورد تجربه خود از خطوط هوایی وی بگویند.

 

شروع کنید حال نوبت شماست…

 

مطالب مشابه در ایده باران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *