حامی جو

معرفی استارت آپ حامی‌جو

متن زیر گفتگویی با تیم حامی‌جو که از سهبنیان‌گذارش خانم تشکیل شده است، «حامی‌جو» یک استارتاپ است که در حوزه جذب سرمایه برای صاحبان ایده فعالیت می‌کند. هدیه دلخوش کارشناس نرم‌افزار از دانشگاه الزهرا، سارا عبدی کارشناس ارشد ریاضی از دانشگاه شریف که در بخش بازاریابی فعال است و ستوده ابراهیمی دانشجوی مهندسی نرم‌افزار که تمرکز خود را در قسمت فنی گذاشته است. با اینکه تنها یک سال از شروع کار این استارتاپ می‌گذرد اما این تیم موفقیت‌های خوبی کسب کرده است برای مثال اخیرا در جشنواره استارتاپ‌های بانکی جایزه سوم را از آن خود کرده است.

 

در ادامه با این استارت آپ بیشتر آشنا می شوید، پس با ایده باران همراه باشید.

حامی جو

حامی‌جو از کجا شروع شد؟

دلخوش: در اواسط دوران دانشجویی با یکی از استادها در مرکز رشد دانشگاه شروع به کار کردم و در ترم آخر با شتابدهنده Maps آشنا شدم و حدود یک سال در آنجا کارآموز بودم. بعد از تشکیل یک تیم جذب ساتراتک شدم. در نهایت هم سال گذشته با سارا و ستوده تیم حامی جو را تشکیل دادیم.

حامی‌جو چه هدفی دارد؟

دلخوش: هدف حامی جو به وجود آوردن یک اکوسیستم است برای کمک به کسانی که خلاق هستند و می‌خواهند نوآوری به وجود بیاورند اما دغدغه جذب سرمایه را دارند.

تا شش ماه آینده تمرکز حامی‌جو بر هنر است زیرا بسیاری از هنرمندان به سرمایه گذاری دولت وابسته هستند و به این ترتیب هنر مستقل شکل نمی گیرد. حامی‌جو قصد دارد با حمایت از هنرمندان باعث شود هنر مستقل به وجود بیاید.

اولین پروژه حامی‌جو چه بود؟

عبدی: اولین پروژه ما متعلق به آقای مهرداد اسکویی بود. ایشان که از مستند سازان مطرح و همچنین مشاور اصلی حامی‌جو هستند پروژه رویاهای دم صبح را به عنوان اولین پروژه در حامی‌جو قرار دادند.

حامی‌جو در پی حمایت از چه قشری است؟

عبدی: دوست داریم در دانشگاه‌ها فعال باشیم چون دانشجویان بیشتر از حرفه‌ای‌ها مشکل سرمایه دارند. افرادی که وارد کار شده‌اند می توانند سرمایه مورد نیاز خود را تامین کنند اما دانشجویان رشته هنر که معمولا اولین کار خود را تجربه می‌کنند بیشتر مشکل جذب سرمایه دارند.

حامی‌جو چه موفقیت‌هایی داشته است؟

دلخوش: حامی‌جو ۴ پروژه موفق داشته است که برخی از آنها تا ۱۰۶ درصد یا حتی ۱۲۱ درصد از سرمایه درخواستی را جمع کردند. تا این لحظه از طرف حدود ۴۰۰ نفر حامی بیشتر از ۸۰ میلیون تومان جمع شده است. همچنین در جشنواره پل حامی‌جو جزو طرح‌های برگزیده انتخاب شد. اخیرا هم در تکران جایزه سوم کسب کرد.

روند ثبت ایده در حامی‌جو به چه شکل است؟

عبدی: قبل از هرچیز صاحب‌ایده، پروژه را به مردم معرفی می کند و هر کسی که مایل باشه می تواند از آن ایده حمایت کند. فرد صاحب پروژه ابتدا باید ایده را در سایت ثبت اولیه کند که هدف پروژه رسیدن به چه مبلغی است و زمان پروژه نیز مشخص می‌شود. زمان مشخص شده هم قابل تغییر یا تمدید نیست. سپس ما ایده را از نظر قانونی و اینکه امکان جذب سرمایه عمومی را دارد یا خیر بررسی می‌کنیم. در صورت تایید شدن ایده به صاحب پروژه مشاوره می دهیم تا پروژه را تعریف کند و در شبکه‌های اجتماعی برای آن تبلیغ کند.

پروژه ها شامل سه بخش اصلی هستند؛ بخش ویدئو، متن پروژه و پاداش‌ها. در بخش ویدئو و متن صاحب پروژه تلاش میکند با نشان دادن بخش‌هایی از کار پروژه را به خوبی معرفی کند تا مخاطب بهتر جذب شود و بتواند سرمایه گذاری کند. در بخش پاداش‌ها نیز مخاطب می‌بیند که در ازای کمک چه چیزی دریافت می کند. مثلا هنرمند در برابر مبلغی کمک، دی وی دی امضا شده کار خود را هدیه می دهد یا مثلا فرد حامی‌ را به اکران خصوصی دعوت می‌کند.

درآمد حامی‌جو چگونه تامین می‌شود؟

دلخوش: درآمد حامی‌جو از سرمایه جمع شده تامین می‌شود. به این ترتیب که از پروژه‌های موفق (پروژه‌هایی که به ۱۰۰ درصد سرمایه مورد نیاز می‌رسند) حامی‌جو ۵ درصد را به عنوان سهم خود برمی‌دارد. همچنین پروژه هایی که به ۱۰۰ درصد نمی‌رسند ولی هنرمند همان مبلغ را می‌خواهد، حامی‌جو ۷ درصد را به خود اختصاص می‌دهد. اگر هم هنرمند مبلغ جمع شده را نخواست با کسر ۲٫۵ درصد پول به حساب مردم برگردانده می شود.

مطالب مشابه در ایده باران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *