مردی که با سس میلیونر شد(داستان سس تاباسکو Tabasco)

مردی که با سس میلیونر شد(داستان سس تاباسکو Tabasco)

مردی که با سس میلیونر شد

مردی که با کمی تیز بینی توانست تغییری در سس ایجاد نماید و با عرضه ان به بازار و بازاریابی مناسب یک برند بزرگ را خلق نمود.امروزه سس یکی از چاشنی های پرطرفدار است.سس تاباسکو (Tabasco) که یکی از معروف ترین سس های تند جهان است توانست در فاصله زمانی کمی صاحبش را میلیونر کند.

این چاشنی با طعم های گوناگونی در بازار به فروش می رسد. ممکن است در آن سیر باشد یا از تندترین فلفل های دنیا (Chili) تهیه شده باشد. سس تند یک چاشنی قوی به حساب می آید؛ هم از لحاظ مزه، هم از لحاظ جایگاهش بر سر میز غذا.

یکی از سس های تند و معروف در دنیا سس تاباسکو (Tabasco) است. در مورد اینکه چه کسی اولین بار سس تاباسکو را تهیه کرد، نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی می گویند ابتکار اولیه این سس مربوط به مونسل وایت است و عده زیادی می گویند، یک سرباز به نام ادموند مکیلنی ایده اولیه و طرز تهیه این سس را در سر داشت.

اما از آنجا که تا به امروز خانواده مکیلنی هنوز این کارخانه را اداره می کند، ما هم به کسب و کار آنها می پردازیم. بر اساس گفته های خانواده مکیلنی اولین دانه فلفل را یک جهانگرد که به لوئیزیانای آمریکا آمده بود، با خود به آن منطقه آورد.

داستان دیگری هم هست که می گوید، یکی از دوستان ادموند که در جنگ داخلی آمریکا سرباز بوده، دانه فلفل را از مکزیک برای دوستش آورده. ادموند در ۲۶ سالگی با دختر یک مزرعه دار در جزیره آوری ازدواج کرد، تا آن زمان او یک بانکدار بود و پنج بانک را مدیریت می کرد. بعد از ازدواج با اینکه هیچ سررشته ای از کشت و زرع نداشت، دانه های فلفل را کاشت.

دلیل اصلی کاشت فلفل ها این بود که مردم لوئیزیانا غذای شیرین و یکنواخت را می پسندیدند و ادموند عاشق غذای تند بود. او فلفل های مکزیکی را کاشت چون به باغبانی علاقه مند شده بود. تصمیم گرفت سس فلفلی تهیه کند که به غذا تندی و طعم بدهد.

موادی که برای تهیه سس لازم داشت ساده و در دسترس بود. قرمزترین فلفل های باغش را با نمک مخصوص جزیره آوری با هم کوبید و له کرد و به مدت ۳۰ روز در بشکه قرار داد. سپس این مواد را با سرکه فرانسوی مخلوط کرد و به مدت ۳۰ روز دیگر در بشکه قرار داد.

بعد از این مدت سس را صاف کرد و تفاله ها را جدا کرد و سس را به ظروف کوچک تر انتقال داد. این کار را با وسیله شبیه به قطره چکان انجام داد. با این روش سس طعم بهتری پیدا می کرد، سپس آن را با موم سبز چفت کرد. این سس در بین فامیل و دوستان ادموند خیلی محبوب شده بود.

این مسئله جرقه ای در ذهن ادموند زد. بانکدار سابق، تصمیم گرفت یک بیزینس جدید شروع کند و برای سس فلفل خود بازاریابی کند.

مردی که با سس میلیونر شد(داستان سس تاباسکو Tabasco)

مردی که با سس میلیونر شد(داستان سس تاباسکو Tabasco)

سال ۱۸۶۸ اولین تبلیغ را برای سس خود انجام داد و یک سال بعد از آن حدود ۶۵۸ شیشه سس را با قیمت یک دلار به خوار و بار فروشان و عمده فروشان به خصوص در نیواورلئان فروخت.

او اسم برند خود را تاباسکو گذاشت. این واژه، مکزیکی – هندی است و دو معنای کاملا متفاوت دارد. یکی به معنای جایی که خاک مرطوب است و دیگری مکان مرجان یا صدف است.

سال ۱۸۷۰ ادموند حق ثبت اختراع خود را گرفت. از آن به بعد سفر این سس برای به آتش کشیدن دنیا شروع شد! او توانست تا اواخر همان سال این سس را در آمریکا و انگلستان بفروشد.

بعد از ۱۴۰ سال شرکت این سس را تقریبا به همان صورت اولیه تهیه می کند. با این تفاوت که مدت زمانی که فلفل ها به حالت پوره در می آیند طولانی تر ومدتی که داخل بشکه هایی که از بلوط سفید ساخته شده می مانند، بیشتر است.

پس از آن سرکه بسیار مرغوب به آن اضافه می شود. کارخانه این شرکت همواره در آوری آیلند است. نصفی از ۲۰۰ کارمند کارخانه ساکن همین شهر هستند. این سس امروزه جای خود را در کنار نمک و فلفل پیدا کرده. هر بطری آن شامل ۷۲۰ قطره است. در هنگام آشپزی یا اضافه کردن این سس به غذای خود مواظب باشید. این یک سس تند معمولی نیست!

هر یک چهارم قاشق چایخوری برابر با سه چهارم قاشق چایخوری سایر سس های تند است. در ابتدا این سس فقط یک طعم داشت که نوع سنتی آن محسوب می شد ولی امروزه طعم های دیگری نیز راهی بازار شده است. امروزه همه شرکت ها سعی می کنند در حفاظت از محیط زیست سهمی داشته باشند.

تاباسکو نیز از این طرز فکر پیروی می کند. از همان اوایل، شرکت برای تولیدات خود یک شیوه پایدار داشته است. برای نمونه محصولات تولیدی در کنار هم و شیشه ها نیز در همان نزدیکی تولید می شود. با این شیوه آب و انرژی کمتری مصرف می شود. علاوه بر این بطری های این سس همیشه شیشه ای بوده واین شیشه ها ۱۰۰ درصد قابل بازیافت هستند.

این شرکت ادعا می کند از اوایل شروع به کار تا به امروز ضایعات آن صفر بوده است. در مارس سال ۲۰۱۲ تاباسکو در مراسم تجلیل از ۱۰۰ برند بین المللی توزیع کننده که در دبی برگزار شد، عنوان بهترین توزیع کننده در دنیا را برای عملکرد عالی در افزایش سه برابری حجم فروش این محصول از سال ۲۰۱۰ دریافت کرد. در گزارش پژوهش بازار از سال ۲۰۱۱ تاذ ۱۰/۱۰۱۲ میزان ۱۰۳۰۰۶۸ معاملات در آمریکا مربوط به تاباسکو بوده است.

که به طورمتوسط ماهانه ۷۲۵ معامله می شود. در طول این سال ها شرکت دوره های بد نیز داشته است. در سال ۲۰۰۲ که بدترین سال شرکت بوده فقط ۱۷۶ معامله صورت گرفته است و در بهترین روزهای فروش شرکت در سال ۲۰۰۷، ۵۱۷۵ معامله انجام داده است.

برچسب این سس به ۲۲ زبان نوشته شده است و به ۱۶۰ کشور صادر می شود و بهترین ومعروف ترین سس تندن جهان محسوب می شود. در حال حاضر این برند ۲۵-۲۰ درصد بازار آمریکا را در اختیار دارد. کسب و کار بین المللی این سس شامل ۴۰ درصد از فروش کلی این شرکت است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *