دلایل شکست کسب و کار های نوپا

دلایل شکست شرکت ها و افراد در کسب و کار

بعضی آدمها در زندگی از بقیه خوشبخت‌ترند شاید دلیل این که ایده بهتری داشته‌اند، مشکل بزرگتری را حل کردند، سرمایه بیشتر یا تیم اجرایی کارآمدتری را در اختیار داشتند و … . لئو تولستوی می‌گوید: ” همه خانواده‌های خوشبخت به یکدیگر شبیه هستند، اما خانواده‌های بدبخت هرکدام داستان متفاوتی برای بدبختی دارند ” معنی دیگر جمله تولتسوی این است که موفقیت در زندگی و کار نسبت به شکست، الگوهای مشترک بیشتری دارد. با مطالعه صدها انسان و شرکت موفق می‌شود به چند الگوی مشترک کلی رسید اما با مطالعه صدها انسان یا شرکت ناموفق به صدها مدل شکست می‌رسید که پیدا کردن یک الگوی واحد در همه آنها سخت است.

دلایل شکست کسب و کار های نوپا

چرا نمی‌شود؟ چرا نمی‌توانند؟

در مورد علل شکست کسب‌ و کارهای اینترنتی زیاد گفته و نوشته می‌شود، کمبود سرمایه، نبود مشتری یا تیم اجرایی از مهم‌ترین عوامل شمرده می‌شود، حتی خود من هم سال گذشته چنین مقاله‌ای نوشتم که باید اعتراف کنم برگرفته از مطالعه و تحقیق نبود، تاثیر گرفته از مقالاتی بود که خوانده بودم یا سمینارهایی که رفته بودم، در دو سال گذشته کسب‌وکارهای زیادی را بررسی کردیم که علی‌رغم نداشتن اکثر موارد گفته شده، شکست نخوردند و کسب‌وکارهای زیادی را هم دیدم که سرمایه کافی، ایده خوب، تیم اجرایی و حتی مشتری هم داشتند اما دوام نیاورند! الان معقتدیم بررسی علل شکست کسب‌وکارها برای یافتن مشکلات آنها آنقدرها هم نتیجه بخش نیست، چرا که هر کدامشان داستان خودشان را برای شکست خوردن دارند، به همین دلیل است که به تعداد آدم‌های بدبخت دنیا می‌شود تراژدی‌های متفاوت خلق کرد.

همه الگوها قابل تعمیم نیستند

آیا برای این که خوشبخت شویم نیاز است سرگذشت انسانهای بدبخت را بخوانیم؟ بررسی علل شکست یکی از اصول مهم تحقیقات علمی است، من قصد به چالش کشیدن این اصل را ندارم، به دنبال یک راه بهتر و نتیجه‌بخش‌تر هستم، معتقدم بررسی روش‌های موفقیت به مراتب ساده‌‌تر و اثربخش‌تر است. به دلیل این که الگوهای مشترک بیشتری برای آنها وجود دارد، قبلا گفتم که اگر صد شرکت یا انسان موفق را بررسی کنیم تقریبا به ۱۰ الگوی موفق می‌رسیم که درهمه آنها وجود دارد ما اگر صد انسان یا شرکت شکست خورده را بررسی کنیم به صد الگوی شکست می‌رسیم که ممکن است وجه تشابه‌ زیادی با هم نداشته باشند. همین‌طور که اگر شما هم شکست بخورید متفاوت از همه آن صد نفر قبل شکست می‌خورید! پس برای رسیدن روش آنها که رسیده‌اند در دسترس‌تر و نتیجه‌بخش‌تر است.

آیا روش کسب‌وکارهای موفق خوب است؟

همه ما کسب‌ و کارهای موفق را می‌شناسیم، حتی بنیانگذاران آنها را هم، مخصوصا در ایران که اکثر کارآفرینان و افراد موفق میل زیادی به معروف شدن دارند، تا جایی که گاهی کسب‌وکاری در لبه تیغ است اما بنیانگذار آن بیشتر از استیوجابز و بیل‌گیتس در مصاحبه‌ها و سمینار دارد! سوال اینجاست طبق گفته‌های قبل اگر بررسی علل شکست به تنهایی نمی‌تواند الگوی مناسبی از موفقیت به ما بدهد آیا روش آنهایی که موفق و پایدارند می‌تواند جایگزین بهتری باشد؟ در جواب باید گفت نه الزاما! این نه کمی با گفته‌های قبل در تناقض است، معتقدم همه الگوها قابل تعمیم نیست حتی آنهایی که نتایج درخشانی داشته‌اند. کسب‌وکارهای زیادی وجود دارد که در زمان و شرایطی متفاوت از الان شکل گرفته‌اند، شرایط بازار و مشتریان امروز با زمانی که آنها شروع کردند متفاوت است پس الزاما نمی‌توان معیارهای آنها را الگوی قطعی به شمار آورد.

نه من و نه هیچ‌کس دیگری در جهان نمی‌تواند با ارائه یکسری اصول ثابت مسیر دقیق موفقیت را در کسب‌ و کار پیش‌روی شما بگذارد. چرا که اگر چنین بود الان در حال مطالعه این مطلب نبودید، همان دانسته‌ها و اصول قبلی شما را به جایی که می‌خواستید رسانده بود. پس طبیعی است که این مطلب تنها می‌تواند بخشی از آنچه شما نیاز دارید را به شما بدهد اما در تلاش است تعداد بیشتری از آجرهای دیوار موفقیت شما را برای بالا رفتن تأمین کند. اگر بخواهم روش ۱۰ کسب‌وکار موفق ایرانی را بررسی و تحلیل کنم و یک الگوی ثابت از نقطه شروع آنها استخراج کنیم به شدت معقتدم روش‌هایی که آنها در زمان شروع به کار بستند تا موفق شدند امروز هیچ یک کارایی ندارد اما در میان همه آن روش‌ها الگوهای ثابتی هست که به آنها کمک کرد از موانع بگذرند. موضوع این بحث هم همین است.

آنها ده برابر قویترند؟

آنها ده برابر بیشتر از سایرین قوی‌تر بودند! بله آنهایی که علی‌رغم مشکلات موفق شدند و هنوز هم هستند ۱۰ برابر بیشتر از دیگران قوی هستند به همین دلیل است که دوام آورند، مشکلات را سپری کردند و هم اکنون به عنوان یک کسب‌ و کار یا کارآفرین موفق برای من و شما شناخته شده‌اند. این مبحث در ۱۰ بخش متوالی به بررسی الگوهای ثابت کسب‌ و کارهای اینترنتی ایرانی و خارجی می‌پردازد که علی‌رغم وجود مشکلات فراوان توانستند بر ابهامات و آشفتگی‌ها غلبه کنند. شما هم با ارائه تجربیات و مطالعات خودتان به پربار شدن این محتوای پیوسته کمک کنید. بیان کنید که الان چه مشکلاتی بر سر راه درآمدزایی شما وجود دارد تا در میان این مبحث بیشتر به آن بپردازیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *