داستان موفقیت استارتاپ ایرانی “کادوچی”

سایت کادوچی یکی از موفق ترین سایتهای فعال در زمینه کسب وکار آنلاین است سایتی که به شما کمک می‌کند ضمن صرفه‌جویی در هزینه حمل و نقل و زمان٬ بتوانید کادویی مناسب برای شخص مورد نظرتان را به راحتی پیدا کنید. و کادوچی، کادو را برایتان در بسته بندی کادویی زیبا برای شخص مورد نظر ارسال می‌کند یا اگر مایل باشید می‌توانید خودتان کادو را تحویل گرفته و به عزیزانتان کادو دهید! در ادامه می توانید گفتگو با بنیانگذار “کادوچی” را بخوانید:

 

داستان موفقیت استارتاپ ایرانی "کادوچی"

• سلام، با تشکر از شرکت شما در این گفتگو، لطفا خودتان را معرفی کنید. از تجربیاتتان بگویید. از تحصیلاتتان. آیا قبلا هم شرکت یا استارتاپی راه اندازی کرده اید؟
سلام و تشکر بخاطر فرصتی که به وجود آوردید٬ آیدین بهرمان هستم و در رشته مهندسی نرم افزار در حال حاضر تحصیل می کنم. تجربه‌هایی دیگری در این زمینه دارم که کادوچی در حال حاضر جدی‌ترین آن‌ها است.
• چه شد که به فکر کارآفرینی و به راه انداختن چنین کسب و کاری افتادید؟
با توجه به ایده‌ای که در ذهنم داشتم و توانایی تیم در اجرا و اطمینان از موفقیت طرح تصمیم به راه‌اندازی این استارت‌آپ گرفتم.
• آیا این کار را به صورت پاره وقت انجام می دهید یا تمام وقت؟
در طول روز بیشتر زمان فعالیت های خودم را صرف رسیدگی به امور و توسعه این استارت‌آپ می کنم.
• یکی از نیازمندی های موفقیت به عنوان کسی که یک کسب و کار نوپا را راه اندازی می کند، کار کردن تا دیر وقت و صرف ساعات طولانی و قربانی کردن خیلی از تفریحات و … است. آیا شما اینطور هستید؟
صرفا کار کردن تا دیر وقت و نداشتن تفریح دلیلی برای موفقیت یک کار نیست. مهم‌ترین چیزی که وجود دارد داشتن علاقه و مصمم بودن در پیشبرد کار هست که این موضوع ممکن هست تا دیر وقت کار کردن و یا قربانی کردن مسائلی دیگر برای رسیدن به هدف را در پی داشته باشد و از این نظر بله اینگونه هستم.
• کار بر روی یک ایده و تلاش برای ساختن یک کسب و کار موفق از آن، پر است از سختی و دشواری. در این حالت، امیدواری و خوشبینی است که کارآفرین را سرپا نگه می دارد. چه اندازه به آینده خوشبین هستید؟
برای شروع یک کسب و کار قطعا نیاز هست تا حداقل بنیانگذار به موفقیت طرح ایمان داشته باشد و تمام تلاش خود و تیم را برای رسیدن به موفقیت انجام دهد بنابراین من کاملا به آینده امیدوار هستم.
• آیا استارتاپ شما یک نفره است یا تیم دارید؟ اعضای تیمتان را معرفی کنید و تخصص هایشان را بیان کنید. اعضای تیم تا چه اندازه با هم هماهنگ و یکدل هستند؟
این استارتاپ در شروع توسط من و برادرم آقای آرین بهرمان شکل گرفت. ایشان به عنوان برنامه نویس تیم، سیستم مدیریت محتوای اختصاصی کادوچی را نوشتند و در حال حاضر مشغول توسعه سایت و تکمیل بخش‌های مختلف آن هستند. افراد دیگری در بخش‌های مختلف مانند تامین‌کنندگان محصولات٬ امور تبلیغاتی٬ بازاریابی و پشتیبانی با ما همکاری دارند.
• ایده شما به حل چه مشکلی کمک می کند؟
کادوچی براساس نیاز به انتخاب راحت کادویی مناسب و تحویل سریع و آسان در بسته بندی کادویی بدون نیاز به صرف زمان و هزینه در خیابان و فروشگاه ها شکل گرفته است.
• چگونه به این ایده رسیدید؟ خلاقیت و نوآوری در ایده شما چیست؟ آیا نوآوری در یک فناوری است یا نوآوری در بازار؟
مشکل انتخاب کادو و تهیه آن موضوعی هست که شاید خیلی‌ها با آن بارها مواجه شدند و ایده کادوچی از همین موضوع به وجود آمد. در کادوچی ایده های نوآورانه زیادی اجرا شده است که پیشنهاد کادو بر اساس پارامترهایی که کاربر مشخص می‌کند از مهمترین آن‌ها است. همچنین کادوچی سرویس‌های نو‌آورانه ای را برای اولین بار به اجرا در‌آورده است که از جمله می‌توان به خرید آنلاین کیک و امکان نوشتن متن بر روی آن٬ ارسال کارت پستال اختصاصی به ایمیل دوستان به صورت رایگان و همچنین عرضه محصولات مناسبتی و یا برای رخدادهای ویژه اشاره کرد. در واقع کادوچی هم در فناوری و هم در بازار نوآوری به وجود آورده است.
• مهمترین مشکلات و موانع سر راه ایده شما برای رسیدن به موفقیت کدامها هستند؟
در حال حاضر مهمترین مشکلاتی که نه تنها کادوچی بلکه تمام وب‌سایت‌ها در کشور با آن مواجه هستن وضعیت زیرساخت‌ها و پایدار نبودن وضعیت اینترنت هست که امیدواریم مسئولین در این زمینه توجهات لازم را داشته باشند.

 

 

• آیا بازار شما یک بازار محدود و اختصاصی (niche ) است؟ یا یک بازار وسیع تر؟
بازار هدف کادوچی کاملا گسترده هست ولی در حال حاضر بخشی‌هایی از این مارکت را در نظر گرفته ایم که با راه اندازی دیگر بخش های کادوچی و توسعه آن این مارکت روز به روز قابلیت گسترش را خواهد داشت.
• چگونه می خواهید از ایده تان پول در بیاورید؟
درآمد کادوچی مشخصا از فروش محصول از طریق سایت هست ولی مدل‌های درآمدزایی دیگری نیز در نظر هست و در آینده اجرا خواهند شد.
• در یک جمله بگویید، محصول ناشی از ایده شما چه کاری انجام می دهد و چه کسانی برای داشتن یا استفاده از آن پول خرج می کنند؟
کادوچی وظیفه تامین و پیشنهاد کادو به کسانی را دارد که برای تهیه کادو سردرگم هستند و یا زمان کافی برای خرید ندارند.
• در یک جمله، دلیل اینکه مردم از سرویس شما چیست؟
مهمترین دلیل تسریع و کمک در انتخاب و تهیه کادو هست که باعث استفاده مردم از سرویس ما می‌شود.
• مدل کسب درآمد شما چگونه است؟ آیا مقیاس پذیر و قابل رشد است؟
بر اساس سود حاصل از فروش محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهیم است و قابلیت رشد در آن کاملا وجود دارد.

 

 

• آیا روش شما به نسبت رقبایتان راه حل بهتری است؟ و فکر می کند آنقدر خوب است که بتواند مردم را وادار به چرخش به سمت استفاده از محصول یا سرویس شما بکند؟
ما در کادوچی به کیفیت محصولاتی که انتخاب می کنیم اهمیت زیادی می‌دهیم و در همکاری و انتخاب برند محصولات سعی در انتخاب بهترین‌ها داریم. همانطور که به طور مثال در فروش کیک اقدام به عرضه کیک های یکی از معروفترین شیرینی فروشی های تهران می کنیم. در رابطه با رقیبای ما شاهد این هستیم که نوآوری بسیار کم هست و تعدادی از آنها اقدام به راه‌اندازی سرویس های مشابه ما کرده‌اند که عملا چیز جدیدی برای ارائه ندارند و در بعضی موارد حتی عینا کپی برداری شده از سرویس و طراحی کادوچی می‌باشد. بنابراین با توجه به ایده‌های نوآورانه بسیاری که در مرحله اجرا داریم در آینده برای کادوچی مشکلی در این زمینه نمی‌بینیم.
• کدام ویژگی کسب و کارتان را می توان به عنوان مزیت و برتری شما به نسبت رقبایتان نام برد؟ چه چیزی شما و ایده تان را از دیگران متمایز می کند؟
همانطور که در صحبت های قبلی اشاره کردم در کادوچی به کیفیت و ارائه خدمات مناسب تاکید داریم. طراحی سایت کادوچی یکی از نقاط مثبت این وب‌سایت است و همچنین ارائه سرویس هایی مانند ارسال کارت پستال رایگان و دیگر سرویس‌ها و یا ایده‌های نوآورانه‌ای که به زودی راه‌اندازی می‌شوند.
• چه پارامترهایی برای سنجش موفقیت در نظر گرفته اید؟ موفقیت در کسب وکار شما چه شکلی است؟
پارامترهای کلی ای که برای سنجش موفقیت طرح هست شامل تعداد فروش و سود حاصل از آن و ادامه روند رو به رشد و توسعه هر چه بیشتر کادوچی می‌باشد. در کنار آن معیار‌های مختلفی از جمله رضایت و برگشت مشتری و تثبیت جایگاه کادوچی به عنوان برند اول کادویی در ایران می‌باشد.

• فکر می کنید چه قدر طول می کشد تا به سود دهی برسید؟
کادوچی در حال حاضر هزینه های جاری خودش را پوشش می‌دهد ولی اهداف ما در این زمینه به صورت فصلی و سالیانه تعریف شده است که انتظار داریم تا چند ماه آینده به اهداف اولیه در این زمینه دست پیدا کنیم.
• بیشترین هزینه های شما در حال حاضر چه هستند؟
بیشترین هزینه‌های کادوچی در حال حاضر در تامین محصولات و بخش تبلیغات صرف می‌شوند.
• می دانیم که هیچ کاری بدون جذب سرمایه لازم به نتیجه نخواهد رسید. پس، آیا خودتان سرمایه به کسب و کارتان تزریق کرده اید؟ در صورت تمایل بفرمایید چه میزان؟
سرمایه اولیه این کار توسط خودمان تامین شد و طی چند مرحله مجددا سرمایه به آن تزریق کردیم.
• تا کنون آیا توانسته اید سرمایه ای از دیگران جذب کنید؟ دوستان؟ آشنایان؟ پدرو مادر؟ اقوام؟ یا انجل ها؟ شرکت های سرمایه گذاری VC چطور؟ چه زمانی؟ چند بار؟
در طی این مدت چند سرمایه گزار علاقه‌مندی خودشان را برای سرمایه گزاری در این کار اعلام کردند که در حال حاضر یک سرمایه گزار در بخش تبلیغات و چند سرمایه گزار در بخش تامین محصولات با ما همکاری دارند.
• آیا راضی کردن آنان به سرمایه گذاری آسان بود یا دشوار؟
راضی کردن سرمایه گزاران برای سرمایه گزاری با مبالغ بالا در یک استارت‌آپ تقریبا کار بسیار دشواری هست ولی برای جلب سرمایه‌های کوچک‌تر با توجه به روند رو به رشد سریع کادوچی با مشکلی مواجه نشدیم.
• آیا از بانک هم وام گرفته اید؟
خیر از بانک یا موسسه ای وام دریافت نکردیم.
• حالا اگر کسی پیدا شود که پس از خواندن این مصاحبه حاضر شود ۵۰ میلیون تومان در کسب و کارتان سرمایه گذاری کند، با آن پول چه کارهایی می کنید؟چگونه آن را خرج می کنید تا به بیشترین سود برسید؟
تزریق سرمایه به یک کسب و کار با توجه به مبلغ سرمایه دو رویکرد در کسب و کار می‌تواند به وجود بیاورد. یا آنقدر مبلغ سرمایه زیاد باشد تا به یک پرش در کسب و کار بیانجامد و یا مبلغ کمتری باشد که باعث توسعه و گسترش خدمات حال حاضر کسب و کار شود. در کادوچی با این مبلغ سرمایه گزاری می توان به توسعه و گسترش خدمات و محصولات پرداخت و همچنین تکمیل کادر و نیازهای کوچک و بزرگی که در حال حاضر وجود دارند.

• آیا نسخه محصول فعلی شما نسخه کامل و اصلی است؟ چه قدر طول کشید تا محصول نهایی تولید شد؟
ایده کادوچی در اسفند سال ۹۰ به وجود آمد و طراحی های اولیه و مدل کسب و کار آن حدودا تا اواخر فروردین سال ۹۱ شکل گرفت اما راه‌اندازی رسمی کادوچی در تاریخ ۱ آذر ۹۱ صورت گرفت. طی این مدت نسبتا طولانی برنامه نویسی سیستم مدریت محتوای اختصاصی انجام شد و همچنین چهار بار طراحی رابط کاربری بازنگری و طراحی مجدد شد تا به تجربه کاربری مناسبی رسیدیم و سپس نسخه عمومی سایت افتتاح شد. البته طی مدت حدود ۶ ماه که از راه اندازی کادوچی گذشته بازخوردها و تجربیات جدید را کنار هم قرار داده‌ایم و در حال طراحی نسخه جدید وب‌سایت هستیم.
• فکر می کنید چقدر طول خواهید کشید تا محصول نهایی ارائه شود؟
محصول نهایی اگر منظور نسخه ای از وب‌سایت است که دیگر تغییری در آن داده نمی‌شود باید بگویم خیر٬ چون وب‌سایت‌ها و تکنولوژی‌های مورد استفاده در آن‌ها هر روز در حال تغییر هست و همچنین سلیقه و نیاز کاربران نیز به مرور زمان تغییر می‌کند که همگی نیازمند این هستند یک وب‌سایت به صورت پویا در حال تغییر و به روز شدن باشد. ما در هر زمان با توجه به تجربیات و امکاناتی که خواهیم داشت حتما وب‌سایت را توسعه داده و تکمیل خواهیم کرد.
• چگونه در مردم، برای محصولتان تقاضا ایجاد می کنید؟
تقاضا برای کادو چیزی هست که در بازار وجود دارد و ما باید با ارائه محصولاتی مناسب و با کیفیت مردم را به سمت خرید از فروشگاه ما جلب کنیم.
• چگونه مردم را از وجود محصولتان با خبر می کنید؟ چه برنامه ای برای آن در نظر دارید؟
با استفاده ازتبلیغات گسترده و اطلاع رسانی هایی که صورت می‌گیرد مانند ارسال خبرنامه به اعضای کادوچی این کار انجام می‌شود.
• جایگاه محصول یا سرویس شما در بازار کجاست؟ آیا یک محصول با ارزش و گرانقیمت است یا یک محصول ارزان با ویژگی های محدود که از دیگران بهتر است؟
محصولات ما شامل رده‌های قیمت میانی به بالا می‌باشند و در این بین نیز محصولات باهم متفاوت هستند. گاها محصولات گرانقیمت و با ارزش بین محصولات وجود دارند و در بیشتر مواقع کالاهای عمومی با قیمت های میانی برای عرضه در وب‌سایت در نظر گرفته می‌شوند.
• چه نوع تبلیغاتی استفاده کرده اید؟ یا می کنید؟ کدام بهتر جواب داده است؟
یکی از شیوه‌های تبلیغاتی که در این مدت استفاده کرده‌ایم سیستم تبیغات کلیکی شبکه تبلیغات بوده است و نتیجه خوبی را در بر داشته است.

• مهم ترین درس یا تجربه ای که تا کنون یاد گرفته اید، چیست؟ توصیه مهم شما برای کسانی که می خواهند در راه شما قدم بگذارند و کسب و کار خودشان را راه اندازی کنند چیست؟
مهمترین موضوع در راه‌اندازی کسب و کار علاقه و صبر در رسیدن به هدف هست. کسانی که می‌خواهند کسب و کاری راه‌اندازی کنند باید حتما اراده و باور قوی به کسب و کارشان داشته باشند و انتظار نداشته باشند به سرعت به درآمد بالایی برسند و همانطور که در هر استارت‌آپ موفق در چه در ایران و چه در جهان نگاه کنید ماه‌ها و سال‌ها زمان و هزینه و تلاش صرف شده تا به نتیجه رسیدند. و اگر ایده جدیدی دارند هیچوقت در اجرای آن حتی ثانیه ای را هدر ندهند و البته این را نظر داشته باشند که محصول اولیه ای که ارائه می کنند نیز از کیفیت خوبی برخوردار باشد.
• با تشکر مجدد از حضور شما در این گفتگو و آرزوی موفقیت روز افزون شما و کادوچی، در پایان هر صحبتی دارید بفرمایید.
در آخر از شما بخاطر اینکه امکانی به وجود آوردید تا به معرفی استارت‌آپ کادوچی پرداخته شود و همچنین حمایت وب‌سایت پربارتان ار استارت‌آپ ها تشکر می‌کنم و امیدوارم در صنعت وب کشور بحث استارت‌آپ‌ها گسترش بیشتری پیدا کند.

مطالب مشابه در ایده باران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *