ایده های فروش و بازاریابی

ایده کسب وکار جدید برای پخش کالا

ایده کسب وکار جدید برای پخش کالا

نگاهی به شیوه بازاریابی و فروش محصولات نشان میدهد که این سیستم فروش نیازمند تغییراتی است.به عنوان کسی که سابقه چند سال فعالیت به عنوان بازاریاب را دارم با صحبت با مغازه داران به این نتیجه رسیده ام که سیستم پخش مویرگی نیازمند اصلاحات میباشد و نیازمند ایده ای جدید.

ابتدا نگاهی به سیستم فروش مویرگی بیندازیم:

در این سیستم شرکتهای پخش با استخدام ویزیتورها,روشهای مختلف فروش را به انها یاد میدهند و سپس انها را به بازار هدف خود هدایت میکنند.بعد از فروش محصول توسط بازاریابها,شرکت مذکور به وسیله راننده های خود کالا را در اختیار مغازه داران قرار میدهد.

سیستم فروش مویرگی

سیستم فروش مویرگی

سیستم فروش مویرگی چه ایراداتی دارد؟

۱)افزایش قیمت نهایی کالا به دلیل تعداد زیاد واسطه ها

۲)افزایش تعداد شرکتهایی که با این شیوه فعالیت میکنند(بازار اشباع شده)

۳)مشکلات مربوط به بازاریابها(کمبود بازاریاب حرفه ای,برگشت کالا توسط مغازه دار)

۴)هزینه های این سیستم(هزینه هایی نظیر حقوق ویزیتورها,حمل,برگشت کالا,…)

۵)نارضایتی مغازه داران از تقابل با تعداد زیاد ویزیتور در روز

 

 

چاره کار چیست؟

چاره این است که با تفکر در زمینه فروش محصول و رساندن محصول از تولید کننده به مصرف کننده نهایی به ایده  و روشی نوین دست یابیم که تمامی مشکلات فوق را برطرف نماید.

ایده کسب وکار جدید فروش تلفنی

ایده کسب وکار جدید فروش تلفنی

ایده چیست؟

پیشنهاد اول:راه اندازی شرکتی برای فروش تلفنی:

برای این کار با گرفتن نمایندگی فروش محصولات,لیستی از کالاها به همراه قیمت ان تهیه میشود و  با مراجعه به مغازه های مختلف این سیستم معرفی میشود و شماره تلفن و لیست در اختیار مغازه داران قرار میگیرد.حال یک نفر مسئول سفارش گیری تعیین میشود و با تماس فروشندگان سفارش انها را دریافت میکند.

در این سیستم ویزیتور حذف میشود و صرفه جویی زیادی در هزینه های شرکت میشود.مغازه دارانی که از تقابل با ویزیتور امتناع میکنند راضی خواهند بود.

معایب این روش:

این یک ایده خام هست و میبایست روی ان بررسی های مختلف صورت گیرد.یک مورد از معایب این است که چون فعلا شرکتهایی به صورت مستقیم مراجعه خواهند کرد گرفتن سفارش برای انها راحت تر خواهد بود.

عیب دیگر این روش ساماندهی ارسالها میباشد.حسن روش مویرگی این است که ارسال کالای یک مسیر بعد از گرفتن سفارش در تاریخ مشخص انجام میشود اما در روش تلفنی این نظم وجود ندارد.

برای برطرف کردن مشکل نظم ارسالها میتوان منطقه های را تقسیم بندی کرد و برای هر منطقه زمان مشخص در نظر گرفت که در ان تاریخ مسئول سفارش گیری با مغازه دار تماس گرفته و سفارش او را دریافت نماید.

 

پیشنهاد دوم:راه اندازی شرکتی برای رساندن محصول به مصرف کننده مستقیم:

در این روش محصول مستقیم از تولید کننده به مشتری میرسد و با حذف واسطه ها قیمت کالا بسیار مناسب خواهد بود.

 

پیشنهاد سوم:روش بازاریابی شبکه ای:

رشد شرکتهای بازاریابی شبکه ای در سالهای اخیر قابل توجه بوده است اما هنوز هم جا برای کار بیشتر دارد و این تجارت پول ساز جهانی فعلا در ایران جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است.در روش فروش شبکه ای تمامی معایب فروش مویرگی برطرف میشود.

ایده های فروش و بازاریابی

ایده های فروش و بازاریابی

پیشنهاد چهارم:سیستم پخش انلاین:

در این روش یک سامانه انلاین سفارش گیری ایجاد میشود و مغازه داران میتوانند به صورت انلاین سفارشات خود را ثبت کنند.

معایب سیستم پخش انلاین:

بزرگترین مشکل این روش نحوه سفارش گیری از مغازه های کوچک و سوپرمارکتهاست چرا که شاید صاحبان این مغازه ها اشنایی چندانی با سفارش دهی اینترنتی نداشته باشند.

برای رفع این مشکل می بایست افرادی را استخدام کرد که با مراجعه منظم به مغازه داران سیستم را معرفی کرده و به انها اموزشهای لازم را بدهند تا سیستم به مرور زمان جا افتاده شود.

 

ایده های مطرح شده در این مبحث خام بوده و برای تحریک خلاقیت ایده بارانی ها در موضوع شیوه پخش نوین محصول میباشد.

شما هم بر روی شیوه های نوین پخش کالا متمرکز شوید شاید به یک ایده خلاقانه دست یابید

مطالب مشابه در ایده باران

5 پاسخ
  1. راشد
    راشد says:

    عالیه راهکارتون / بنده ترکیبی از ایده شما و ایده خودم رو به دست آوردم که به نظرم میترکونه / دارم عملیش میکنم به امید خدا / جواب گرفتم ازش حتما پیشنهاد می کنم به دوستان انجام بدن تو شهر خودشون. / باتشکر

    پاسخ دادن

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *